Sıkça Sorulan Sorular

•           Geçerlilik süresi güncel olan, bireye ait bir engelli/özürlü sağlık kurulu raporu.

•           Hizmet alacak bireyin kimlik fotokopisi.

•           Hizmet alacak bireyin velisinin kimlik fotokopisi.

•           Hizmet alacak bireyin bireye ait son 6 ay içerisinde çekilmiş 4 adet vesikalık fotoğrafı ile bireyin velisinin RAM'a bizzat gelerek randevu alması gerekmektedir.

Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile  özel  eğitim  hizmetlerini  planlayarak  hizmetlerin  koordineli  bir  şekilde  yürütülmesini  sağlayan kurumdur.  Milli  Eğitim  Bakanlığına  bağlı  olarak  çalışan  Rehberlik  ve  Araştırma  Merkezlerinde sunulan hizmetler ücretsiz olup bakanlığa bağlı randevu sistemi ile çalışmaktadırlar. Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Özel EğitimHizmetleri ve Rehberlik Psikolojik Danışma Hizmetleri olmak üzere iki bölümde çalışmalar sürdürülmektedir.

Okul yönetimi, veli ya da zihinsel engeli olmayan 18yaşından büyük bireyin kendisi tarafından; resmî kurumlarda bakım ve barınma hizmetinden yararlananbireyler için kurumun resmî yazı ile görevlendireceği personel tarafından RAM’a yapılır.

Eğitsel değerlendirme ve tanılama işlemleri okula kayıtlı öğrenciler için okulun bulunduğu bölgedeki RAM tarafından, herhangi bir okula kayıtlı olmayanlar için ise ikamet adresi ya da bakım ve barınma hizmetinden yararlandığı kurumun bulunduğu bölgedeki RAM tarafından yapılır.

İlk kez RAM'dan randevu alınacaksa;

•           Bireyin devam ettiği okul tarafından hazırlanarak kapalı zarf içerisinde veliye teslim edilen eğitsel değerlendirme isteği formu

•           Hizmet alacak bireyin kimlik fotokopisi

•           Hizmet alacak bireyin velisinin kimlik fotokopisi

•           Hizmet alacak bireye ait son 6 ay içerisinde çekilmiş 4 adet vesikalık fotoğraf ile birlikte velisinin mesai saatleri içerisinde RAM'a gelerek değerlendirme için randevu talep etmesi gerekmektedir.(Randevu almaya gelirken sadece ebeveynin gelmesi yeterlidir)

Birey daha önce RAM'dan yararlanmışsa;

•           Veli kuruma gelmeden RAMDEVU' dan (https://ramdevu.meb.gov.tr/ ) randevu alabilir. Randevuya gelirken yanında getirmesi gereken evraklar randevu fişinde belirtilmektedir.

*Ramlardan yararlanmak için herhangi bir yaş sınırı

yoktur.

Hayır. İlgili yönetmelik gereği değerlendirme için veli veya vasisinin mutlaka yanında olması gerekir. Aksi takdirde değerlendirme yapılamamaktadır

Türkiye'de eğitimine devam eden veya edecek olan yabancı uyruklu bireyler RAM'larda sunulan eğitsel değerlendirme ve tanılama hizmetlerinden yararlanır. Bu bireylerden, eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucunda özel eğitim ihtiyacı olduğu tespit edilenler için Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu düzenlenir.

Bakanlığa bağlı yurtdışındaki Türk okullarında eğitimlerini sürdüren özel eğitim ihtiyacı olan bireylere Türkiye'deki RAM'larda eğitsel değerlendirme ve tanılama hizmeti sunulur. ( TZK veya destek eğitim raporu)

Veli bilgilendirmesi yapılıp öğrencinin tekrar RAM' a yönlendirilip değerlendirilmesi sağlanır. Çünkü resmi tedbirler her kademe geçişinde yenilenmek durumundadır. Bu şekilde sistemde uyarı verilen öğrenciler bulunduğu kademede özel eğitim gerektiren birey (kaynaştırma) kapsamında değerlendirilemez.

36 aylık özel eğitim ihtiyacı olan çocuklar için erken çocukluk dönemi eğitim hizmetleri il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurul kararı ile özel eğitim okulları, okul öncesi eğitim kurumları, bünyesinde ana sınıfı bulunan eğitim kurumları ile çocuk ve ailenin ihtiyaçları doğrultusunda evlerde de yürütülür.

Bu hizmet, velinin yazılı talebi üzerine RAM'larca düzenlenen Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunca planlanır.

Erken çocukluk dönemi eğitim hizmetleri, ailelerin çocuklarının eğitimine katılım sağlayacakları şekilde kurumda veya evde yürütülür.

Evet zorunludur. Anaokulu ve uygulama sınıflarına, kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibarıyla 36 ayını tamamlayan ve 66 ayını doldurmayan çocukların kaydı yapılır.

Anasınıflarına, kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibarıyla 48 ayını dolduran ve 66 ayını doldurmayan çocuklar kaydedilir. Ancak bir grup oluşturabilecek kadar çocuk bulunmayan okullarda 36- 47 ay arası çocuklar da anasınıfına kaydedilebilir.

67, 68 ve 69 aylık olup da velisinin yazılı talebi veya sağlık raporu doğrultusunda ilkokula kaydı bir yıl ertelenen çocuklar ( okul idaresine müracaatlar yapılacak) okul öncesi eğitim kurumlarına öncelikle kaydedilir.69 aydan sonra da ilkokula başlaması gereken bireylerden sağlık nedeniyle veya gelişimini henüz tamamlayamayan çocukların bir yıl daha okul öncesi eğitim kurumlarına devam edebilmesi için RAM lardan alınacak Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporunun olması şarttır. Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu ile velisinin yazılı onayı doğrultusunda Eylül ayı sonu esas alınarak 79 ayından gün almamak koşuluyla 1 yıl daha uzatılabilir. (RAM raporu için sağlık raporunun olması gerekmektedir.)

Özel eğitim gerektiren bireylerin ( zihinsel, bedensel, otizm, öög, dehb, süregelen, dil ve konuşma, işitme, özel yetenekli vb.), normal gelişim gösteren akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarına denir. Öğrenciler kayıtlı oldukları okulda uygulanan eğitim programını takip ederler. Öğrencilerin takip ettikleri eğitim programı temel alınarak Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı ( BEP) hazırlanır.

( BEP)  Özel Eğitim gerektiren birey için geliştirilen ve ailesi tarafından onaylanan bireyselleştirilmiş eğitim programı; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim programıdır, biçiminde tanımlanmıştır.

 

•           BEP bir yıl süre ile hazırlanır.

•           BEP üç aylık periyotlarla değerlendirilir.

•           BEP' nın geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla bir kurul oluşturulur.

•           ( BEP ile ilgili ayrıntılı bilgiyi web sayfamızda

bulabilirsiniz.)

•           Özel eğitim gerektiren öğrencisi olan tüm okullarda BEP yapılmak zorunludur.

Her dersten BEP hazırlamak zorunlu değildir. Öğrencinin öncelikli ihtiyacına göre hazırlanır. Hangi derslerden yapılacağı BEP birimince kararlaştırılır. Örneğin okuma-yazma ve toplama-çıkarma bilmeyen bir öğrenci için öncelikli ihtiyaç Türkçe-Matematik dersleridir.

Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde eğitim veren okullarda tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerini sürdüren öğrenciler için Destek Eğitim Odası açılır.

Özel eğitim gerektiren öğrencisi olan tüm okullarda açılması zorunludur.

Destek eğitim odası, il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun önerisi doğrultusunda il/ilçe millî eğitim müdürlükleri tarafından açılır. Bu kapsamda izlenmesi gereken işlem basamakları aşağıda yer almaktadır.

İl/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulaması kapsamında okul/kuruma yerleştirilen özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için her tür ve kademedeki okul/kurumlar bünyesinde il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince destek eğitim odası açılır. Destek eğitim odasında eğitim alacak öğrenci sayısına göre okulda veya kurumda birden fazla destek eğitim odası açılabilir. 1' den fazla açılacak destek eğitim odası için ayrı ayrı onay alınmasına gerek yoktur. Bir kere onay alınması yeterli olacaktır.

Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik okulun fiziki şartları, öğrenci sayıları, yetersizlik türleri ve yetenek alanları göz önünde bulundurularak ayrı destek eğitim odaları açılabilir.

Fiziki şartları nedeniyle destek eğitim odası açılamayan okullarda il/ilçe milli eğitim müdürlüklerinin onayı doğrultusunda fen laboratuarları, resim atölyeleri, müzik odaları vb. uygun alanlar destek eğitim odası olarak kullanılabilir.

            Destek eğitim odasında, okul ve kurumlarda, kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulaması kapsamında yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ile özel yetenekli öğrenciler eğitim görebilir.

Eğitim alacak öğrenciler, bu öğrencilere okutulacak dersler ile öğrencilerin alacağı haftalık ders saati BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda belirlenir. Bu planlama haftalık toplam ders saatinin %40'ını aşmayacak şekilde yapılır.

Destek eğitim odasında öğrencilerin eğitim performansları dikkate alınarak bire bir eğitim yapılır. Ancak, BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda gerektiğinde eğitim performansı aynı seviyede olan öğrencilerle bire bir eğitimin yanında en fazla 3 öğrencinin bir arada eğitim alacağı grup eğitimi de yapılabilir.

Destek eğitim odasında görev alacak öğretmenlerin çalışma programları okul yönetimince yapılır.

Destek eğitim BEP geliştirme biriminin planlaması doğrultusunda okulun ders saatleri içinde veya dışında ihtiyaç halinde hafta sonu da planlanabilir.

Öğrenciye ders saatleri içinde eğitim verilecekse destek eğitim alması planlanan dersin saatinde o derse ilişkin eğitim verilir. Okul müdürü ve müdür yardımcıları    destek  eğitim  odalarında görevlendirilmez.

Kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam öğrencilerin başarı durumları kayıtlı oldukları okulda uygulanan eğitim programı doğrultusunda hazırlanan BEP'lerine uygun değerlendirilir.

Tüm ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrencilerin yetersizlik türü, gelişim özellikleri ve eğitim performansları doğrultusunda süre, ortam, yöntem, cihaz ve materyallerde düzenlemeler yapılarak gerekli tedbirler alınır.

 Görme yetersizliği olan öğrenciler için resim, şekil ve grafik içeren sorular kabartma olarak, betimlenerek veya bu soruların yerine eş değer sorular hazırlanarak değerlendirme yapılır.

 Motor becerilerde yetersizliği olan öğrenciler velinin yazılı talebi doğrultusunda motor beceri gerektiren derslerin uygulamalı bölümlerinden muaf tutulurlar.

Öğrencilere, velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda sadece ilkokulda bir defaya mahsus olmak üzere sınıf tekrarı yaptırılabilir.

İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizliği ve otizmi olan Tam Zamanlı Kaynaştırma öğrencileri velinin yazılı talebi ve BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda her tür ve kademe de yabancı dil dersinden muaf tutulabilirler. ( ÖEHY: Madde: 24) Bu öğrenciler merkezi sistem sınavlarında yabancı dil dersi sınavından muaf tutulurlar. Öğrencilerin yabancı dil dersinden muaf olma durumu okul yönetimince e- okula işlenir.

Kaynaştırma öğrencilerinin devamsızlıkları devam ettiği okul ve kurumun devam devamsızlıkla ilgili mevzuatına göre işlem yapılır. Sürekli devamsızlığı olan kaynaştırma öğrencilerine sınıf tekrarı yaptırılır.

Öğrenciye ilişkin RAM'dan alınan karar tekrar başvuru yapılmadığı sürece eğitim kademesi süresince geçerlidir. Kademe değişikliğinde ise öğrencimizin tekrar RAM' a yönlendirilmesi gerekir.

Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında hizmet sunan kurumlarda destek eğitim almasına karar verilen öğrenciler için en fazla bir yıllık eğitim planı hazırlanır. Süresi biten planlar ihtiyaç hâlinde yenilenebilir.

Veli 30 iş günü içinde; okul, 30 iş gününden sonra, karara itiraz edilebilir.

Engelli sağlık kurulu raporda belirtilen süre boyunca geçerlidir. Ancak raporda süresiz ibaresi varsa ömür boyu geçerlidir. Bu rapor doğrultusunda RAM'dan verilen karar eğitim süresince geçerlidir.

Okul ve kurumlarda, durumları ayrı bir sınıfta eğitim görmeyi gerektiren özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için yetersizlik türü, eğitim performansları ve özellikleri göz önünde bulundurularak, özel araç-gereçler ile eğitim materyalleri sağlanarak oluşturulmuş sınıflardır.

Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda ayrı bir sınıfta eğitim almalarına karar verilen özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için resmî ve özel okullarda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun teklifi doğrultusunda Valilik Oluru ile özel eğitim sınıfları açılır. Açılan özel eğitim sınıfına ilişkin bilgiler Bakanlığın kurum bilgilerinin veri girişi yapılan sistemine işlenir.

 

Özel eğitim sınıfı açılması için düzenlenecek Valilik Olurunda, bünyesinde özel eğitim sınıfı açılacak olan okulun adı, açılacak özel eğitim sınıfının kademesi, sınıfta uygulanacak eğitim programı ve eğitim verilecek yetersizlik türüne dair bilgiler yer alır.

Bulunduğu okulun eğitim programını uygulayan özel eğitim sınıflarına devam kayıtlı öğrencilerin devam devamsızlık takibi ile ilgili iş ve işlemler bünyesinde açıldığı okulun tabi olduğu mevzuat hükümleri doğrultusunda yürütülür. Özel eğitim programı uygulayan özel eğitim sınıflarına kayıtlı öğrencilerin devam devamsızlık takibi ile ilgili iş ve işlemler ise takip ettikleri programın uygulandığı özel eğitim okullarının tabi olduğu Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda yürütülür.

Bulunduğu okulun eğitim programını takip eden özel eğitim sınıfı öğrencilerinin başarıları, devam ettikleri okulun sınıf geçme ve sınavlarla ilgili hükümlerine göre değerlendirilir. Ancak, değerlendirmelerde öğrencilerin BEP'leri dikkate alınır.

Özel eğitim programı takip eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde-BEP'lerinde yer alan amaç ve davranışlar (kazanımlar) dikkate alınır. Bu kapsamda öğrencinin bütün dersleri için ayrı ayrı olmak üzere her dönemde kazandırılması hedeflenen amaçların davranışlarının yer aldığı çizelgeler hazırlanır. Bu çizelgede bir dönem için belirlenen davranışların toplamı 100 puan olacak şekilde her bir davranış puanlanır. Bu sınıflara devam eden öğrenciler başarısız notla değerlendirilmez. Öğrencilerin başarıları ise dört ayrı notla aşağıdaki şekilde değerlendirilir

 

DERECE RAKAM İLE PUANLAMA

Pekiyi 85-100  İyi 70-84         Orta 55-69       Geçer 0-54

Okul öncesi eğitim kurumları, ilkokullar ile özel eğitim programı uygulayan ortaöğretim kademesindeki okullara özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin kaydı yıllık çalışma takviminde belirlenen süreye bakılmaksızın yapılır.

Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitim kurumları ve ilkokullara kayıtlarında il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından yerleştirme kararı alınmış olması şartı aranmaz. Ancak bu bireyler için yerleştirme kararı alınması konusunda okul yönetimi gerekli işlemleri başlatır.

Öğrencinin kayıtlı olduğu okul, yerleştirme kararına uygun ise öğrenci bulunduğu okulda öğrenimine devam eder. Farklı bir yerleştirme kararı olması hâlinde öğrencinin yerleştirme kararına uygun okula nakli ya da geçişi konusunda gerekli işlemler yapılır.

Mecburi ilköğretim çağında olup ulusal adres veri tabanındaki bilgiler esas alınarak e-Okul Sistemi üzerinden okullara kaydı yapılmış olan özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı doğrultusunda diğer okullara nakil yoluyla geçişleri sağlanır.

Aynı tür ve kademede aynı programı uygulayan özel eğitim okulları arasındaki nakiller ile bu okullardan aynı programı uygulayan özel eğitim sınıflarına ya da özel eğitim sınıflarından aynı programı uygulayan özel eğitim okullarına nakiller için yeni bir eğitsel değerlendirme ve tanılama yapılmaz. Velilere, il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından nakil yoluyla gidilecek okullarla ilgili bilgilendirme yapılarak yeni bir yerleştirme kararı alınır.

 Eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin eğitim kurumları arasındaki nakil veya geçiş işlemleri zamana bağlı olmaksızın yapılır. Kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibarıyla 36 ayını tamamlayan ve 66 ayını doldurmayan çocukların kaydı özel eğitim anaokuluna ya da özel eğitim anasınıflarına yapılır. Aynı tür ve kademede aynı programı uygulayan özel eğitim okulları arasındaki nakiller ile bu okullardan aynı programı uygulayan özel eğitim sınıflarına ya da özel eğitim sınıflarından aynı programı uygulayan özel eğitim okullarına nakiller için yeni bir eğitsel değerlendirme ve tanılama yapılmaz. Velilere, il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından nakil yoluyla gidilecek okullarla ilgili bilgilendirme yapılarak yeni bir yerleştirme kararı alınır. Eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin eğitim kurumları arasındaki nakil veya geçiş işlemleri zamana bağlı olmaksızın yapılır. Farklı sebeplerle okula başlaması gecikmiş bireylerden ilköğretim kademesinde özel eğitim programı uygulayan özel eğitim okulları ya da bu programların uygulandığı özel eğitim sınıflarına devam edeceklerin kaydı BEP geliştirme biriminin görüşü doğrultusunda yaş, gelişim özellikleri ve eğitim performansına uygun kademedeki sınıfa okul yönetimince yapılır. Özel eğitim programı uygulayan ortaöğretim kurumları ile bu programların uygulandığı özel eğitim sınıflarına 27 yaşından gün almamış özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin kaydı yapılır.